اورداد
 
پژوهشسرای فرهنگی اَوَرداد شاهین شهر

آگاهي نامه (اطلاعيه) ي سازمان فرهنگي پژوهشي اورداد شاهين شهر

سازمان اورداد در نظر دارد در راستاي توسعه ي فعاليت هاي سازماني فرهنگي خود در حوزه های زیر هموند بپذیرد لذا از كليه ي كساني كه آمادگي همكاري  در حوزه هاي زير را دارند خواهشمند است با شماره09131689237 معين صادقيان تماس بگيرند.

1-     برنامه نويسي (HTML-C-Delphi-Symbian-java-Flash)

2-     مقاله نويسي (به عنوان نويسنده)

3-     بازاريابي

4-     كمك ها مالي


نوشته شده در تاريخ پنجشنبه سی ام آبان 1387 توسط معین
قالب هاي رايگان بلاگفا

قالب زيباي دودل

كدهاي قالب در زير عكس قرار داده شده اند.

جهت  درج آگهي در قالب هاي رايگان ساخته شده اينجا كليك كنيد.

جهت سفارش قالب شخصي خود با شماره تلفن ۰۹۱۳۱۶۸۹۲۳۷ آقاي معين صادقيان تماس بگيريد.

قالب دودل

 



ادامه ی مطلب
نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و هفتم آبان 1387 توسط معین
منبع: www.alijordanbest.blogfa.com

با اخبار گران شدن هزينه پيامك انگلیسی و ارزان تر شدن پيامك هاي فارسي يكي از بزرگترين دغدغه هاي كاربراني كه به صورت فينگليش خود را از قبل عادت داده بودند اين بود كه نوشتن اس ام اس فارسي برايشان بسيار سخت بود. به همين دليل حاضرند هزينه ي همان ارسال اس ام اس فينگليش را بپردازند و از نوشتن اس ام اس فارسي كه كمي برايشان مشكل است صرف نظر كنند. ولي اين نرم افزار همان طور كه در عكس مي بينيد به سادگي مشكل اين كاربران را حل نموده است. اين نرم افزار امکان تبدیل دو صورت ( فارسي به فينگليش و فينگليش به فارسي ) را دارد.

         

 

قابل نصب بر روی گوشی های نوکیا:

N96 | N95 | N93 | N92 | N91 | N82 | N81 | N80 | N78 | N77 | N76 | N75 | N73 | N71
E90 | E70 | E65 | E62 | E61 | E60 | E51 | E50 | 6290
6220 | 6121 | 6110 | 5700 | 5500 | 3250

 

سامسونگ:
i560 | i550 | i520 | i450 | i400 | G810



ادامه ی مطلب
نوشته شده در تاريخ یکشنبه بیست و ششم آبان 1387 توسط معین

صلیب نشانه ی آریایی

صلیب یا چلیپ های شکسته یک نشانه آریایی است.

در ایران وهند پیشینه دارد به احتمال بسیار قوی از ایران براثر ارتباط و رفا و آمدهای سیاسی اقتصادی نظامی دوران باستان به یونان رفته است.

چلیپ ها نخستین بار در حدود خوزستان یافت شد و مربوط به 5000 هزارسال پیش از میلاد میباشد و به این ترتیب پیشینه تاریخی آن در ایران به احتمال بسی کمتر از سابقه آن نزد آریاییان هند است و هرتسفلد آن را گرونه خورشید نامیده است.

آثار بسیاری با این علامت در ایران کشف شده است. به طور مثال این نگاره بر دهانه پاره ای از خمره های سفالین که مرده ها را در آن دفن میکرده اند دیده شده است.

وضع این خمره ها نشان میدهد که آنها را به شیوه ای در دامنه تپه ها کوها در خاک می گذارده اند که معمولا در دامنه تپه یا کوهستان رودخانه ای روان بوده و دهانه خمره رو به خورشید است که نمونه های آن تقریبا در 500 متری آثار طاق بستان درکرمانشاه دیده شده است.

کیفیت این گورستان نشان می دهد که مربوط به مهرپرستی میباشد.

 

این نقش برروی پارچه دوران اشکانی که از کوزه های خمره ای بدست آمده و همچنین بر روی بسیاری از سفالهای کشف شده حک شده است.

با پزوهشی در یونان پی می بریم که در عصری عالم را ترکیبی از عناصر چهارگانه آب وباد/خاک/آتش ذکر کرده اند و با بیان این مطلب باید دانست که این علامت در یونان باستان نیز سابفه دارد.

چون هنر ایران و یونان متقابلا در یکدیگر تاثیر گزارده اند و بنا به نوشته گیرشمن هنر ایرانی بخصوص نواحی سیلک لرستان تاثیر زیادی در هنر یونان بخشیده است وسابقه نقش چلیپا در ایران قدیمی تر از سال 500 پیش از میلاد است به احتمال قوی این علامت از ایران به یونان رفته و ارزش سمبلیک پیدا کرده است با نگرش به این سابقه و طرز تفکر اندیشمندان یونانی و هنچنین تبادل فرهنگی و ارتباطات نظامی و سیاسی که در عصر دولت هخامنشی میان ایران و یونان و مصر جریان داشته است بنا به سنتی که از روزگاران دور نسبت به عناصر چهارگانه که سازنده و پردازنده و گرداننده عالم هستی هستند احترام وتقدیس فرعی شده است و با اعتقاد به اینکه از ترکیب و نزدیکی این عوامل به نسبت معین هستی و موجودیت شکل گرفته است. باید پنداشت این علامت هر شاخه یا هر خانه اش که به پروانه های آسیاب آبی و بادی بی شباهت نیست جای یکی از عناصر یا مظهر یکی از عناصر بوده است که بر روی هم با گردش و چرخش خود نظام طبیعت و ذات آفرینش را حفظ می کنند وحرکت و تغییر و یا مرگ و زندگی بوجود می آورند و رفته رفته این پیکره به صورت نماد درآمده وبا دیدن آن بر اثر تداعی معانی عناصر چهارگانه مقدس در ذهن جایگزین شده و احترامات مذهبی مقرر به عمل می آمده.

آنچه از اوستا و با توجه به مقایسه خورشید یشت و مهریشت بر می آید و با توجه به اینکه خورشید در روایات دینی گردونه ای نداشته وگردونه خاص مهر بوده است و با توجه به اینکه مهرپرستی از آیین های بزرگ جهان و یادآور عهد کهن میباشد که رفته رفته با اصول آیین زرتشت و فلسفه مزداییسم در آن اصلاحاتی بعمل آمده است آیا بهتر نیست چلیپا را گردونه مهربلند پایه بدانیم نه گردونه خورشید؟ البته در معبد آناهیتا نقش چلیپ یا صلیب شکسته وجود دارد که نشانه گردش خورشید بوده است.

با توجه به اینکه نشانه چلیپا(صلیب) به شاهین و فروهر بسیار نزدیک است می توان پنداشت در زمانی که اهمیت مهر کاسته شده نشانه مقدس میتراییسم رفته رفته به شاهین مبدل شده و شاهین و نگاره فروهر تمام جاذبه معنوی و روحانی این نشانه را گرفته و مظهر فر و شکوه مینوی گردیده است.

طبق برداشت عده ای دیگر چلیپها و چلیپهای شکسته نماد روح میباشد زیرا مقبره ی شاهان هخامنشی در دل کوه مقبره در درون چلیپ(صلیب) قرار دارد.

انسان دوران باستان از هنگامی دریافت تن بی جان تنفس نمی کند نفس را درمقام روح مورد توجه قرار داد وقتی انسان می میرد انگار چیزی از بین نمیرفت بلکه روح بدن را ترک می کرد و همچون پرنده ای بسوی آسمان ها به پرواز در می آمد بدین ترتیب پرنده به شکل چلیپا تجسم یافت و چلیپا نماد روح گردید هنگامی که زایری به زیارتگاهی قدم می نهد معمولا برای رستگاری روح انسان مرده دعای کوتاهی می خواند در واقع دعا تبدیل به ذره ای از روح می شود که رستگار را تسریع می کند به همین ترتیب هنگامی که معماری یا حجاری زیارتگاهی را می سازد با این اعتقاد که چلیپا نماد حجاری شده روح است و به فرد در گذشته حیات دوباره خواهد بخشید بنارا با چلیپا تزیین می کند.

مقبره شاه نعمت اله ولی در ماهان کرمان دو مناره دارد که تمام آن با چلیپا تزیین شده است این صلیب ها دو نوع اند یکی سفید و دیگری سیاه.

مناره باغ قوشخانه اصفهان با صلیب های مجوفی که در صلیب های شکسته ادغام شده اند تزیین شده است.ترکیب چلیپا و چلیپای شکسته به عنوان یک واحد تزیین حاصل تفکری هنرمندانه است.

آرامگاه شیخ صفی الدین در اردبیل کاشی های تزیینی فراوانی دارد در قسمت بالایی این تصویر یک پیکان سیاه در زمینه سفید دیده می شود این پیکان اضافه شده است تا چلیپا خطی سیاه که در بین دو چلیپهای شکسته سفید قرار گرفته نمایان شود.این شکل شامل هشت قسمت است که درهرقسمت یک چلیپ خطی دربین دوچلیپهای شکسته نقش بسته است چنین شکلی و تزیین موید این نظر است که از لحاظ منشا و کاربرد چلیپهای شکسته معادل چلیپها است که هر دوی آنها نماد روح اند واز آن برای تزیین مقبره ها استفاده می شده است.

و زمانی که وقتی آدولف هیتلر رییس جمهور آلمان شد خود را آرییایی معرفی کرد واین چلیپارا نماد و سنبول پرچم خود کرد حزب نازیسم را بوجود آورد که همراه تبعیض نزادی بود برای همین نگاه جهان به این علامت و نماد نگاه منفی شده است و اصالت خود راگم کرده است و با این امید که بتوانیم کار کوچکی برای برگرداندن هویت این نماد ارزشمند انجام دهیم. همیشه آریایی باشیم و آریایی فکر کنیم

شاهرخ آرامی

09367887396


نوشته شده در تاريخ سه شنبه بیست و یکم آبان 1387 توسط معین
فایل صوتی جلسه ی حافظ شناسی دکتر میر جمال مورخ ۷ آبان ماه را می توانید از پیوند زیر دانلود کنید.

http://www.2shared.com/file/4260042/974debb7/hafez_shenasi_wwwavardadblogfacom_88.html


نوشته شده در تاريخ سه شنبه چهاردهم آبان 1387 توسط معین

جاذبه های گردشگری ایراج

 

روز 4 آبان ماه همزمان با جشن آبانگان سفري به يكي از روستاهاي منطقه ي بياباني اصفهان با نام ايراج داشتم. نكته ي جالب توجه آنكه در اين روز در آن روستا به حق به اهميت آب پي بردم.

مطالب زير را از تارنماي  http://www.menk-iraj.com/ استخراج كردم كه اميدوارم مورد توجه قرار گيرد.

همچنين به زودي مطالب كاملي درباره ي اين روستا به پيشگاه علاقه مندان پيشكش مي كنم.

روستای ایراج در 54 کیلومتری جنوب خور و بیابانک ( شهرستان نایین – اصفهان )  در 54 درجه و 47 دقیقه طول شرقی و 33 درجه و 27 دقیقه عرض شمالی واقع شده است .
از ایراج در متون قرون سوم و چهارم هجری با نام « اِرا » و « ارابه » یاد شده است . ابن حوقل ، ناصر خسرو  و اصطخری در قرون سوم و چهارم از ایراج به همراه گرمه ( جرمق ) و بیاضه ( بیادق ) نام برده اند که ایراج ( ارابه ) در کنار کویر قرار داشته است . پس از آن نیز جهانگردان بسیاری به کرّات از ایراج نام برده اند و گاه مردم ایراج را خوشبخت ترین  مردم نامیده اند ...
با توجه به اینکه قدمت این منطقه به زمان هخامنشیان برمی گردد ، در 2 کیلومتری غرب ایراج در میان کوه ها غاری با دهانه کوچک و فضای داخلی وسیع وجود دارد به نام  « چُنَمادو » که در گویش محلی « چُن » به معنی سوراخ و غار می باشد و ماد نیز به مهاجرین اولیه سرزمین کهن ایران بر می گردد بنابر این با توجه به قراین ، قدمت این غار به زمان مادها می رسد که در ادوار مختلف با توجه به موقعیت مکانی آن ، به عنوان پناهگاه استفاده می شده است  .
در کرانه های شمالی و جنوبی ایراج نیز گورستانهای بسیار قدیمی مربوط به زرتشتیان  وجود دارد که به « مزار گبرها » معروف است و حکایت از قدمت بسیار زیاد آن ( عهد ساسانیان ) دارد .

قلعه ؛ قدیمی ترین بنای ایراج

ایراج قلعه ای قدیمی دارد که بر روی ارتفاعی در وسط ده آرمیده است و سرسبز ترین تصویر حاشیه کویر را زیر نگاه خود دارد . این قلعه سالخورده در آخرین روزهای حیات خویش یاغی های قد بلند را در پشت دیوار های بلند غیرت خود پناه داده اما در برابر چند توپ نامرد برای همیشه فرو ریخته است .
خانه های روستا در سراشیبی اطراف قلعه بنا گردیده و 33 چشمه خروشان اطراف قلعه هر یک در داخل خانه ای حیات را زمزمه می کنند  .
همچنین این قلعه و خانه های اطراف آن شباهت زیادی به خانه های شهر هگمتانه ( همدان ) دارد که منسوب به قوم ماد است .

سرو کهن ایراج

یکی از نمادهای طبیعی ایراج ، درخت سرو  آن است که با عمری در حدود 1000 سال در ضلع شرقی قلعه ، طی قرون متمادی نظاره گر تاریخ کهن این روستا بوده است.  این سرو بلند و زیبا بیش از 70 متر ارتفاع دارد و قطر پایین تنه آن به بیش از 2 متر می رسد .

بقعه خضر نبی ( ع) در ایراج  

بقعه خضر نبی ( ع ) در بافت قدیم شمال غربی ایراج واقع گردیده است . خضر پیامبر در حال گذر از این روستا ، در محل مذکور توقف کوتاهی داشته و یکی از موحّدین این روستا ایشان را به چشم دیده و گفتگویی بین آنها صورت گرفته است که پس از آن گنبد و ایوان کوچکی جهت احترام به این پیامبر احداث گردیده که زیارتگاه مردم خداجوی این روستا است و در بعضی از ایام سال در این محل آش نذری طبخ و توزیع می گردد .

معماری روستای ایراج

سبک معماری در روستای ایراج به جهت کوهستانی بودن آن ، با دیگر روستاهای منطقه تفاوت دارد . خانه ها در سراشیبی ملایم کوه و قلعه واقع شده به نحوی که در حیاط خانه ، تمامی پهنه وسیع دشت و منتهی الیه کویر قابل مشاهده است به ویژه صبحدم ، خورشید از شرقی ترین نقطه کویر  نور زلال خود را به داخل خانه ها می پاشد. 
خانه ها در بافت قدیم از خشت و گل ساخته شده و دارای دو ایوان ( زمستانه و تابستانه ) و دالان هستند و اتاقها دور تا دور حیاط به ترتیب در کنار هم با طاقهای ضربی واقع شده اند.
" ساباطها " ، بخش دیگری از زیبایی های این روستا هستند که با پوشاندن کوچه ، فضای مفرّحی ایجاد می گردد که در تابستانها با نسیم ملایم و خنک پذیرای همسایه ها و رهگذران می باشند تا برای لحظاتی در سایه آن ، گرمای تابستان را از خود بزدایند .
همچنین از دیگر زیبایی های معماری ایراج ، کوچه های باریک است و گاه یک طرف کوچه از صخره و سنگهای بزرگ تشکیل شده است که این سبک ، زیبایی کوچه را دوچندان می کند .

آسمان شب

آسمان شب در ایراج کاملاً شفاف و زلال است ، گویی که آسمان به زمین دوخته شده و صورتهای فلکی در نزدیکترین فاصله با ما هستند . به ویژه اگر در تابستان در فضای پشت بام شب را سپری کنی مناظر زیبای فلکی خواب را  از چشمانت می رباید .

آب و هوا

آب و هوا در ایراج معتدل کوهستانی است ،  مخصوصاً در فصول گرم سال بعد از ظهرها نسیم ملایمی وزیدن می گیرد و هر چه به غروب آفتاب و شب نزدیکتر می شویم بر خنکای هوا افزوده می شود به طوری که شب را در هوای آزاد بدون بالا پوش نمی توان به صبح رساند .
در زمستان نیز کوه ها  پوشیده از برف می باشد و در بیشتر ایام نیمی از ارتفاعات را مه فرا می گیرد .

مرکز تفریحی « شهید فهمیده » ایراج

در سال 1385 در بافت اصیل شمال غربی در دامنه کوهی مُشرف به دشت زیبا و سر سبز ایراج ، مرکز تفریحی شهید فهمیده احداث گردید که در ایام سال پذیرای دانش آموزان ، فرهنگیان و دیگر اقشار می باشد تا ساعاتی را دور از غوغای آهن و دود و در دامان طبیعت سپری کنند .

اماکن دیدنی اطراف ایراج

مزرعه منک ، آخورک ، خرم آباد ، کلاته ، کاشفیه ، آبگادو ، بیخ چاه ، بن در ، بهین و آبگیشه از اماکن دیدنی اطراف ایراج می باشند که در حصار کوه ها ، طبیعت دوستان را به جانب خود فرا می خوانند .
از عجایب طبیعی  « منک » ایراج ، غاری می باشد در بالای کوهی به نام صوفه . این غار عجیب بیش از 70 متر طول دارد و ارتفاع دهانه آن به بیش از 20 متر می رسد و هرچه به انتهای غار نزدیکتر می شویم از ارتفاع آن کاسته می شود تا جایی که ارتفاع به ده سانتی متر می رسد . در این غار پروانه های بزرگ و زیبایی زندگی می کنند که تعداد آنها گاه به هزاران عدد می رسد . همچنین در این غار یک سنگ بزرگ مرمر نیز وجود دارد.  از دیگر جاذبه های طبیعی منک این است که از آبان ماه خورشید ساعت 9 صبح نمایان و ساعت 3 بعد از ظهر در پشت کوه ها پنهان می گردد و به تدریج در آذر و دی خورشید فقط برای لحظاتی به این مزرعه می تابد .

صنایع دستی

از صنایع دستی روستای ایراج که با استفاده از برگه درخت خرما ساخته می شود  می توان به جارو ، زنبیل ، دولنده (ظرف حصیری در دار با ظرفیت دو تا سه کیلو که از آن برای نگهداری کشک ، تخم مرغ و ... استفاده می شود )  ، کلاه حصیری و بادبزن  اشاره کرد . همچنین با استفاده از سر شاخه های باریک  درخت بادام کوهی ، سبد در اندازه های مختلف تهیه می شود . از دیگر صنایع دستی این روستا که رونق بسیار زیادی دارد ، صنعت قالی بافی است که امروزه فرشهای بافته شده به دست دخترکان این روستا به  سرتا سر جهان صادر می گردد.


نوشته شده در تاريخ سه شنبه هفتم آبان 1387 توسط معین
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
قالب وبلاگقالب میهن بلاگ